ANíLISE DO DISCURSO E DO SENTIMENTO
UM OLHAR SOBRE A POLARIDADE NO PROCESSO DE IMPEACHMENT NO JORNAL NACIONAL
Abstract
The article seeks a connection between media discourse analysis and sentiment analysis with the support of a text mining program. The methodology will be based on the bibliographic research of the authors of the mentioned areas to support such analyzes and the chosen principles. The methodology will use the Rapidminer application in the analysis of the research corpus, but only two reportings from a collection of ten journalistic reporting published in the Jornal Nacional will be analyzed. This material was composed to illustrate the entire impeachment process between 2015 and 2016.
References
BARREIRA, R. G. Análise de sentimento com Rapidminer. Monografia. Centro Universitário Luterano de Palmas. Palmas, 2013.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. Tradução: Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2010.
_________. A conquista da opinião pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. Tradução: Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2016.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução: Isabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
LIU, B. Sentiment Analysis and Opinion Mining. Morgan & Claypool Publishers, 2012.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução: Maria Cecília P. De Souza-e-Silva, Décio Rocha. 6ª. Edição. São Paulo: Cortez, 2013.
MORENO, A.C. Análise de Sentimentos na Classificação de Comentários Online - Aplicando Técnicas de Text Mining. 2015. Dissertação (Mestrado em Sistemas Integrados de Apoio í Decisão). Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa. Disponível em https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/11504/1/ACMoreno_MSIAD_F.pdf. Acesso em: 20 abr. 2019.
SILVA, G. A. P. da. Pragmática: as representações do Eu e seus efeitos de sentido. A ordem dêitica do discurso. São Paulo: Enelivros, 2005.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. Tradução: Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2010.
_________. A conquista da opinião pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. Tradução: Angela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2016.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução: Isabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.
LIU, B. Sentiment Analysis and Opinion Mining. Morgan & Claypool Publishers, 2012.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução: Maria Cecília P. De Souza-e-Silva, Décio Rocha. 6ª. Edição. São Paulo: Cortez, 2013.
MORENO, A.C. Análise de Sentimentos na Classificação de Comentários Online - Aplicando Técnicas de Text Mining. 2015. Dissertação (Mestrado em Sistemas Integrados de Apoio í Decisão). Instituto Universitário de Lisboa, Lisboa. Disponível em https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/11504/1/ACMoreno_MSIAD_F.pdf. Acesso em: 20 abr. 2019.
SILVA, G. A. P. da. Pragmática: as representações do Eu e seus efeitos de sentido. A ordem dêitica do discurso. São Paulo: Enelivros, 2005.
Published
2020-04-30
Section
Artigos